Off Walls Off Pedestals

Lawatan Pameran: Pameran Kepada Mu Kekasih Sempena Ramadhan 1431 di Balai Seni Lukis Negara

Posted in Nota Rampai SERUM by tsabri on August 23, 2010

Kulit Depan Katalog Pameran

Bercerita Tentang Kekasih, Pengalaman Bersama Kekasih Atau Rayuan Seorang Manusia yang Dilanda Kebingungan?: Satu pandangan Mengenai Pameran Kepada Mu Kekasih, Sebuah Pameran Seni Rupa Sempena Ramadhan 1431H, di Balai Seni Lukis Negara, 20HB OGOS 2010.

1 Artis dan Ramadhan

Mastura telah dijemput untuk menyertai pameran yang diberi tajuk ‘Kepada Mu Kekasih’ (KMK) di Balai Seni Lukis Negara (BSLN), Ogos – September 2010. Pameran seni rupa ini diadakan sebagai menyambut bulan Ramadhan 1431. Pada 20hb Ogos, perasmian pameran berserta majlis berbuka puasa dan solat tarawih telah diadakan. Mastura telah menghantar sebuah catan bahan campuran, berukuran 4 x 4 kaki, yang diberi tajuk ‘Kalimah yang Baik’. Selain meraikan Mastura dan majlis, saya pergi untuk terus menikmati ‘hidangan estetika’ yang dikemukakan KMK. Ketua Pengarah BSLN, Ambassador Dato’ Mohd Yusof Ahmad, menulis, ‘pameran… diilhamkan bersempena dengan kedatangan Bulan Ramadhan Yang Mulia… Penggiat senilukis (baca: seni rupa) juga terus berkarya sebagai memenuhi tuntutan santapan jiwa seni dan juga sebagai sumber saraan hidup. Maka dijemput sejumlah penggiat seni untuk menzahirkan segala puji-pujian ke atas Keagungan Yang Maha Esa, Pencipta Semesta Alam melalui paparan senilukis (baca: seni rupa) dengan gaya serta inspirasi sanubari yang tersendiri’ (BSLN. 2010).

Kita mengucapkan syabas dan tahniah kepada BSLN untuk pameran KMK ini. Ada sekurang-kurangnya dua perkara yang patut kita pelajari dari kenyataan Ketua Pengarah BSLN dalam prakata di katalog pameran.

Pertama, tentang seni rupa diterima/difahami sebagai satu bentuk kerja dalam Islam – yang melaluinya kita boleh berusaha untuk membenarkan wahyu Allah S.W.T.

Kaitan seni rupa dengan Islam memang telah lama ada dalam perkembangan SERUM. Artis dan sarjana Dr. Haji Sulaiman Esa misalnya, telah membawa gagasan Seni Islam di dekad-dekad 1980an dan 1990an melalui karya-karya dan kerja-kerja kuratorialnya, dengan merujuk kepada idea pemikir-pemikir Islam semasa seperti Ismail & Lamya’ Faruqi, dan Seyed Hoessin Nasr. Selain itu ada juga artis-artis Melayu/Islam lain yang terus menerus menanggapi ‘idea ketuhanan’ dan Seni Islam dalam stail pendekatan yang berbeza-beza dan tersendiri. Dan kali ini, BSLN telah menyediakan sebuah forum untuk ‘seni Islam’ terus berkembang. KMK divisikan oleh Ketua Pengarah BSLN untuk menjadi ‘sebagai suatu pengisian program tahunan menjelangnya Ramadhan’ (BSLN.2010). Alhamdulilah. Kita dapat berbuka puasa bersama-sama dan bersolat tarawih juga. Dan kita tentunya mahu melihat hal ini berkembang dengan baik – tidak putus dan bukan hanya menjadi acara tahunan pada ‘bentuk’nya sahaja.

Kedua, tentang artis dan karya-karyanya diterima/difahami sebagai memainkan dan mempunyai peranan/tugas/tanggung-jawab besar/penting dalam pembinaan dan perkembangan sesebuah masyarakat/negara/tamadun.

KMK dijadikan sebagai ‘pameran jualan’ di mana artis boleh meletakkan harga di karya-karya mereka, dan 10 persen dari harga jualan akan didermakan kepada tabung kebajikan jika sesebuah karya itu terjual. Idea memasyarakatkan seni berkembang baik dalam KMK ini. Kedua-dua pihak, artis dan kolektor seni rupa, diingatkan tentang keberadaan golongan yang kurang bernasib baik dan sebagainya dalam masyarakat.

2 Idea Kebingungan dalam lagu Kepada Mu Kekasih

Tajuk pameran KMK, diangkat dari tajuk sebuah lagu M. Nasir, komposer dan penyanyi terkenal tanahair. Di hari perasmian, M. Nasir sendiri tampil menyanyikan lagu yang senikatanya ditulis oleh Eunosasah itu. Mari kita hayati ‘faham’ atau idea KMK ini melalui senikatanya. Saya susun senikata lagu secara bebas – mengikut mudah faham, rangkap demi rangkap dengan beberapa tanda baca seperti koma dan tanda soal.

1. Kepada Mu Kekasih / Aku berserah / Kerana ku tahu Kau lebih mengerti / Apa yang terlukis di cermin wajah ku ini / Apa yang tersirat di hati, bersama amali.

2. Kepada Mu Kekasih / Aku bertanya / Apakah Kau akan menerima ku kembali? / Atau harus menghitung lagi segala jasa dan bakti? / Atau harus mencampakkan ku ke sisi tanpa harga diri?

3. Hanya pada Mu Kekasih / Aku tinggalkan jawapan yang belum ku temukan / Yang bakal aku nantikan / Bila malam menjemput ku lena beradu.

4. Kepada Mu Kekasih / Aku serahkan jiwa dan raga, jua segalanya / Apakah Kau akan menerima penyerahan ini? / Apakah Kau akan menerima ku dalam keadaan begini?

Kita boleh melihat rangkap-rangkap lagu KMK sebagai satu doa seseorang yang mencari jawaban kepada persoalan yang menghantui dirinya (?); katakanlah pencari itu bernama AKU. Apakah AKU sedang bertaubat – menyesali perbuatan dan tindakannya dahulu?

Rangkap 1 melukiskan suatu pernyataan bahawa Mu Kekasih (baca: Allah) adalah Yang Maha Mengetahui, Al-‘Alim. Maka inilah AKU ya Allah. Kau mengetahui segala isi hati AKU dan apa yang telah AKU lakukan.

Rangkap 2 pula adalah suatu gambaran was-was AKU terhadap Allah, atau kepada diri AKU sendiri (?). Apakah Allah akan menerima AKU? Siapakah yang ‘harus menghitung segala jasa dan bakti’? Siapakah yang ‘harus mencampakkan ku ke sisi tanpa harga diri’? AKU sendiri atau Allah? Suatu gambaran kebingungan – takut-takut tidak diterima Allah, lalu hitungan di antara ‘jasa bakti‘, pahala (?), dan ‘tanpa harga diri’, dosa (?) kena dibuat semula.

Rangkap 3 agak pasif, mungkin. Kebingungan yang dialami AKU di rangkap 2 ditinggalkan, atau juga dibawa sampai ke waktu tidor? Atau juga rangkap 3 itu bukan pasif, tetapi aktif sebenarnya – AKU terus menerus mencari jawaban kepada persoalan-persoalan tadi, di rangkap 2. Terus menerus bingungkah AKU?

Rangkap 4 pula seolah AKU telah berputus-asa dengan persoalan rangkap 2 dan 3, lalu AKU serahkan segalanya kepada Allah – untuk menerima AKU atau tidak. Menerima untuk ke mana atau sebagai apa – ke syurga dan penghuni syurga?

Saya cenderung untuk melihat AKU yang dilukiskan dalam lagu KMK itu sebagai seorang yang bingung dan sangat mengharapkan Allah untuk menerimanya seada keadaan dirinya. Idea ‘usaha’ AKU supaya diterima Allah tidak dibayangkan dengan jelas dalam senikata KMK – AKU berserah kerana telah bosan dengan penantian kepada jawaban persoalan-persoalan kaburnya (?). Kabur – apakah persoalan AKU sebenarnya? Hanya menyeru kepada Allah, yang AKU anggap sebagai Kekasih, dan seolah ‘mendesak’ Allah supaya menerima AKU seadanya?

Lagu KMK adalah doa atau rayuan seorang AKU yang bingung dan malas untuk berusaha mengikut panduan Allah (baca: Al-Quran), tetapi semata hanya mengharapkan penerimaan Allah. Perihal Allah sebagai Kekasih hanya jelas sebagai Al-‘Alim, Yang Maha Mengetahui, seperti dilukiskan pada rangkap 1 senikata lagu. Rangkap-rangkap lain tidak menjelaskan siapa Kekasih itu kecuali harapan AKU untuk diterima Kekasih.

Saya lebih suka kalau doa Asmaul Husna, yang menyebut nama-nama Allah dijadikan idea atau tema kepada pameran KMK ini, berbanding dengan idea ‘kebingungan’ yang dibawa oleh lagu nyanyian dan ciptaan M. Nasir itu. Dan suka juga saya sebutkan bahawa Ramadhan itu adalah suatu bulan yang menarik. Pada bulan Ramadhanlah turunnya Al-Quran – yang didefinisikan Allah sebagai pentujuk untuk manusia, dan penjelasan kepada petunjuk itu, dan juga pembeda diantara hak dan batil (Al-Quran. 2: 185). Maka marilah sama-sama kita hayati Al-Quran, supaya tidak terus menerus menjadi bingung dan hanya mengharapkan penerimaan Allah semata tanpa usaha.

3 Susunan Pameran KMK: Seperti di dalam Gua dan Bazar Ramadhan?

Ruang Pameran 1

Pendengaran dan penglihatan saya menjadi hampir tidak seimbang apabila memasuki ruang pameran KMK. Gelap. Itu reaksi estetika saya yang mula-mula. Hampir kesemuanya berlatar-belakangkan hitam. Katanya sebab itu adalah bekas ruang pameran video dan kesuntukkan masa untuk menyediakan ruang lain. Karya-karya banyak – memenuhi ruang Galeri Reka yang kecil berbanding dengan ruang-ruang pameran lain di BSLN. Ruang galeri dipenuhi pula dengan dinding pameran mudah-alih yang disusun seperti labirin tidak sudah – dan semuanya gelap, kelabu tua atau hitam, juga, memuatkan karya-karya. Saya rasa lemas _ karya-karya tidak dapat ‘bernafas’ dengan baik; saya tidak dapat menikmati sesebuah karya dalam jarak sejauhmana sekalipun kerana karya yang bersebelahan akan mengganggu.

Ruang Pameran 2

Lalu, kebingungan visual berlaku – dan ini mengganggu untuk menanggapi karya-karya yang dipamer. Saya bertemu banyak kaligrafi Arab (…sehinggakan kurator pameran menulis, ‘kebanyakan pelukis (baca: artis) mengambil jalan mudah dengan menggunakan kaligrafi sebagai pendekatan untuk menyampaikan maksud tema…), corak-corak Arabes dan Batik, dan tidak terkecuali juga palitan ekspresionisme dan hawa seni konseptual. Namun tidak ada satu pun karya yang dapat saya nikmati secara saksama kerana hirok-pikok susunan bahan dan ruang pameran.

Ruang Pameran 3

Hirok-pikok ini juga terbawa dengan karenah pengunjung yang menjadi audien KMK pada petang perasmian itu. Bagus – BSLN sudah berjaya membawa masuk ramai orang dari berbagai golongan masyarakat. Ada yang membelek dan menekan-nekan karya yang tergantung. Ada yang terpinga-pinga melihat karya itu karya ini. Saya jadi teringat kepada Bazar Ramadhan di tempat saya.

4 Idea Proses Kuratorial Yang Gagal: Jangan Dibiarkan Berterusan

Saya tiada niat untuk merendah-rendahkan apalagi mentertawakan sesiapa. Maafkan saya jika ternyata saya melebih-lebihkan _ namun saya tidak mahu melihat apa yang dikatakan ‘Failed Curatorial Process’ itu berlaku (boleh rujuk Nota Rampai SERUM (2): Buku, Kurator & Mahalnya Big & Beautiful dan Nota Rampai SERUM (5): Pameran Seni Rupa & Idea Kuratorial di Tsabri Facebook Notes. 2010), terutamanya dalam pameran-pameran anjuran BSLN.

Marilah sama-sama kita renungi dan pelajari pameran KMK ini supaya tidak terus menerus gagal. Visi KMK amat baik – usaha sudah ada, sama-samalah kita mengisinya dengan cara atau proses kuratorial yang mampu mendidik dan melestarikan kesenian di negara ini, Malaysia.

Salam Ramadhan dan Selamat Aildil Fitri 1431.

Rujukan:

1. Ambassador Dato’ Mohd Yusof Ahmad (Ed.) (2010). Kepada Mu Kekasih (Yang Maha Esa). Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.

2. _ (1971). Terjemahan Al-Quran. Madinah: Mujamma’ Malik Fahd Li Thiba’at Al Mush Haf Asysyarif & Kementerian Urusan Agama Islam, Wakaf, Da’wah dan Irsyad Kerajaan Saudi Arabia .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s