Off Walls Off Pedestals

Nota Pagi Hari: The Best of Asian Art

Posted in Nota-Nota Kecil by tsabri on February 13, 2011

Gambar Profil fb Best of Asian Art | 2010/11

Tadi pagi saya ke laman fb ‘Best of Asian Art’. Ia di antara laman yang saya ‘like’. Ada satu ‘pertandingan’ yang dinamakan ‘LIKE and WIN’, di mana artis boleh menghantar karya masing-masing (dikhususkan untuk karya catan sahaja) untuk di‘LIKE’ oleh sesiapa saja sehingga satu tempoh tertentu. Artis yang mendapat LIKE terbanyak akan memenangi satu iPod Touch!

Saya meminati dan ingin mempelajari apa yang dikatakan sebagai Seni Asia / Asian Art. Ini saya ‘temui’ semasa menjadi residen-artis di Fukuoka Asian Art Museum (FAAM) di awal dekad ini. Saya teruja melihat karya-karya dari negara Asia: ada kelainan atau perbedaan dengan karya dari negara-negara Barat, atau sekurang-kurangnya yang dihasilkan melalui kerangka modenisme. Saya suka melihat karya kawan-kawan seperti Heri Dono, Krisna Murti, Tang Da Wu, Zulkifli Yusoff, Hasnul Jamal dan lain-lain kawan ‘Asia’.

Tapi agak malang di laman ‘Best of Asian Art’ itu saya tidak menemui keAsia-an (Asianness) seperti yang saya temui di FAAM dan pada karya-karya kawan saya itu. Saya hanya menemui tinggalan-tinggalan (malah kotoran) dari modernisme yang terus-menerus mengkhayalkan (dengan cuma iPod Touch sebagai umpan?).

Saya pun bertanya apa itu Seni Asia di chatbox laman Best of Asian Art. Saya dijawab oleh seseorang: Seni Asia itu adalah hasil dari artis-artis Asia dan yang berkarya di negara-negara Asia. Saya balas: Mudah sangat definisi itu. Dia jawab: Itu definisi yang digunapakai di Best of Asian Art, sebuah definisi perniagaan (a business definition). Saya tergaman lalu mencatat: Good luck with your business!

Saya tercari-cari butang ‘Hate’ selain ‘Like’ dan ‘Unlike’ pada laman itu.

Apa saya masih berseronok-seronok dalam kapsul masa yang dibina sendiri?

10 Februari 2011

Leave a Reply

