Off Walls Off Pedestals

Bakat Muda Se Zaman dan Tema Karya

Posted in Nota Rampai SERUM by tsabri on February 14, 2011

Sehari dua ini Pameran & Pertandingan Bakat Muda Se Zaman (BMS), anjuran BSLN, sedang riuh diperkatakan, terutamanya oleh artis-artis muda kita. Penganjur menyemarakkan lagi keadaan dengan mengajak orang ramai untuk mengundi tema yang mana akan dipilih.

BMS mengingatkan saya kpd tahun-tahun akhir 1980an & awal 1990an di mana ianya diadakan setiap tahun. BMS adalah seperti satu pesta / festival di mana kami sebagai pelajar seni akan menanti-nantinya… ramai yang menyertainya, walau tidak semua yang mengharapkan kemenangan. Saya sendiri tidak pernah memenangi apa-apa malah ada penyertaan yang di’reject’ pun. Tapi semua gembira – satu festival. Kami sama-sama meraikan kawan-kawan yang menang. BMS menjadi satu forum di mana semua bertemu _ motivasi amat tinggi. BMS adalah salah satu ‘sekolah’ utama di mana cikal-bakal artis-artis SERUM lahir.

Seingat saya, ketika itu BSLN tidak meletakkan apa-apa tema. Artis-artis muda dan pelajar seni bebas meneroka tema masing-masing; ada yang begitu, ada yang begini, ada yang berjaya, ada yang kurang berjaya dan banyak pula yang langsung tidak bererti apa-apa. Bertungkus-lumus kami berfikir untuk mengkedepankan ide/tema masing-masing. Kami bangga menunjukkan idea atau tema sendiri.

Apabila tema diperkenalkan dalam BMS, saya rasa semangat pesta/festivalnya mula berubah, ditambah pula dengan adanya tahun-tahun yang tidak diadakan BMS. Saya tidak pasti pula bagaimana perubahan itu sebenarnya – samada menjadi lebih baik atau tidak, atau mungkin juga andaian saya semata. Namun suka saya membawa beberapa soalan yang boleh kita sama-sama fikir:-

* artis muda tidak diberi’ kebebasan’ untuk mengemukakan tema sendiri?

* apa penting atau bagusnya ‘tema umum’ diberi oleh pihak penganjur?

* hendak melihat bagaimana artis muda menyelesaikan masalah yang diberi? atau

* hendak melihat bagaimana artis muda menyelesaikan masalah yang dicari sendiri?

* ‘memudahkan kerja’ seperti kerja-kerja penilaian oleh hakim?

8 Jun 2010

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s