Off Walls Off Pedestals

Buku, Kurator & Mahalnya Big & Beautiful

Posted in Nota Rampai SERUM by tsabri on February 14, 2011
Saya belum membaca buku Malaysian Contemporary Art: The Aliya & Farouk Khan Collection, yang dihebohkan sebagai yang baik (kalau tidak pun terbaik) selepas ReLooking Modern Malaysia Art dalam ‘mendefinisikan perjalanan’ SERUM – maka tidaklah dapat saya komen akan isinya sekarang. Namun di tengah-tengah keriuhan ini, terlintas kepada saya beberapa perkara yang wajar kita notakan – berdasarkan kepada sebuah tulisan Anurendra Jegadeva (J Anu) dan juga komentar-komentar lain di alam maya. 

Tulisan J Anu, Big & Beautiful, (The Star, 6 June 2010) merakamkan yang buku ini sangat ‘penting’ – ‘besar’ samada dari segi saiz, makna kepada SERUM (spt dikatakannya sebagai penerbitan penting selepas ReLooking), malah berat pun dihitung sebagai kriteria kenapa buku ini menjadi penting – big and beautiful. Biarlah sejarah saja yang menentukannya samada benar atau tidak pentingnya buku ini dan perkara-perkara yang berkaitannya– kerana ‘penting’nya buku ini menandakan juga ‘penting’nya himpunan karya-karya SERUM dalam koleksi Farouk & Alia Khan itu.

1. Himpunan yang dikategorikan kepada tujuh – Avantgardist, Just Jai, Eclectic Contemporaries, Empat Persepsi, Matahati, Young Contemporaries & Young Ones – wajar diambil kira sebagai satu ‘proposal’ untuk menandakan perkembangan SERUM. Harapan saya semuga buku ini benar-benar menjelaskan kewajaran pengkategorian ini; yang dikatakan pula telah secara ‘expert’nya disusun untuk menjelaskan kronologi SERUM sejak 30 tahun dahulu.

2. Tajuk tulisan Farouk Khan dalam buku yang big & beautiful itu sangat meresahkan: A Tribute to the Failed Curatorial Process. Kalau saya boleh terjemahkan secara kasar – ‘Satu Penghormatan kepada Proses Kuratorial yang Gagal.’ Proses kuratorial mana yang gagal? Gagalkah curatorial process big & beautiful? Tidak mungkin kerana penerbitan ini dikatakan terbaik sejak ReLooking Modern Malaysian Art. Atau gagalkah curatorial process SERUM selama ini_ selama 30 tahun? Atau yang mana? – walau belum membacanya saya suka mengajak kurator-kurator SERUM, samada di BSLN, galeri swasta atau perseorangan, untuk memikirkan permasalahan yang dikemukakan melalui tajuk tulisan Farouk itu.

3. Komentar-komentar dari alam maya, terutamanya di fb, cenderong kepada suasana yang negatif: cemuhan, rungutan, ejekan dan berbagai lagi yang sewajarnya tidak berlaku (?). Kenapa hal sebegini timbul? Perkara biasa? Tidak perlu ambil kira kerana ia berlaku dalam alam maya? Gambaran sebenar SERUM? Kecewa, kesumat atau apa? Kenapa buku yang dikatakan membawa ilmu itu menjadi mahal tidak terbeli oleh ramai manusia SERUM? Membawa ilmu kah? Mahalkah ia?

Seperti yang saya katakan, saya belum baca buku ini, nota ini muncul dari tulisan J Anu dan reaksi/komentar dari alam maya, dan saya suka berkongsikannya supaya SERUM boleh berkembang sewajarnya untuk kemajuan peradaban kita semua.

SABAPATHY, T.K. et.all (1994) Vision and Idea: ReLooking Modern Malaysian Art. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.

9 Jun 2010

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s