Off Walls Off Pedestals

Nota Kecil untuk Bicara Seni BMS 1, 19 Februari 2011

Posted in Nota-Nota Kecil by tsabri on February 19, 2011

Bicara Seni BMS 19 Feb 2011

BMS: Bakat Muda Sezaman

BMS10: Bakat Muda Sezaman 2010

BSLN: Balai Seni Lukis Negara

SERUM: Seni Rupa Malaysia

1.

BMS 2010 sedang dipamerkan di BSLN sekarang. Ia mengenengahkan karya-karya pemenang dan pilihan oleh artis-artis muda yang menyertainya. BSLN juga menyusun dua program yang dinamakan Bicara Seni BMS; di mana masyarakat umum, khususnya peminat-peminat SERUM, berpeluang untuk bertukar-tukar pandangan dengan para pemenang dan juri. Bicara Seni BMS yang berlangsung pada 19 Februari membawa tajuk ‘Apakah Pendirian Saya?, dan yang keduanya pada 26 Februari akan membawa tajuk, ‘Dimanakah Halatuju Kita?’

2.

Tajuk, ‘Apakah Pendirian Saya?’ berlegar di kepala beberapa hari sebelum Bicara Seni. Besar dan mustahak sekali bunyinya. Saya fikir ‘pendirian’ di sini rapat dengan soal-soal minat, pengaruh, gaya (style), falsafah dan proses kreatif, dan tentu sekali penjelasan mengenai karya BMS – tajuk ini perlu dijawab oleh artis pemenang BMS10. Saya berharap benar artis pemenang BMS10 yang dipilih itu dapat menyatakan pendirian masing-masing dengan jelas.

3.

Acara bermula dengan setiap seorang artis pemenang naik ke pentas untuk menyatakan ‘pendirian’ masing-masing. Ada yang bercakap bahasa Inggeris dan ada yang dalam bahasa Melayu. Ada yang nampaknya membuat persediaan, dan ada yang nampaknya mempunyai sedikit masalah. Hmm… dan kemudian diteruskan dengan perbincangan bersama pihak juri dengan dimoderatorkan oleh wakil BSLN, Majidi Amir.

Terus-terang, secara keseluruhannya saya tidak dapat memahami ‘pendirian’ artis pemenang BMS10 dengan baik. Pendirian mereka rata-ratanya ‘kurang sampai’ kerana tersekat dengan permasalahan luaran seperti; ketiadaan atau kurang kemasnya struktur perbicaraan yang membuat persembahan menjadi meleret, dan kurang berkesan dalam presentation. Ini adalah di antara kelemahan yang wajar dibaiki segera. Tidak boleh tidak – apa lagi kalau kita sudah boleh berfikir tentang ‘Turner Prize’, tentang ‘memanggil kurator dari luar’, dan juga ‘strategi pemasaran’ untuk karya-karya artis BMS!

Memang benar bukan semua orang boleh bercakap dengan selesa dan baik di depan umum. Saya pun tidak terkecuali. Namun, kalau difikir-fikirkan: kalau kita tidak membuat persediaan dan latihan, selalunya apa yang kita lakukan itu menjadi tidak memuaskan hati. Kita akan kehilangan keyakinan (atau ‘pendirian’!) dan audien akan mudah menjadi bosan apabila melihat kita terkial-kial dengan hujah, lupa atau salah fakta atau mengulang-mengulang perkara yang sama. Kita di dalam sebuah majlis perkongsian maklumat, pandangan atau ilmu.

Peminat BMS

4.

Tajuk berupa soalan ‘Apakah Pendirian Saya?’ ini wajar dijawab oleh semua artis BMS, bukan pemenang saja. Masing-masing artis harus mengukuhkan ‘pendirian’ untuk terus maju. Tapi di manakah mereka? Saya hanya melihat dua tiga orang artis BMS10 sahaja selain dari pemenang. Di mana yang lain? – guru, pelajar, penulis, pensejarah… SERUM?

5.

Pada 26 Februari ini kita akan mendengar pula ‘Dimanakah Halatuju Kita?’ Hmm… saya rasa ia lebih sedap kalau berbunyi ‘Kemanakah Halatuju Kita?’!

20 Februari 2011

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s