Off Walls Off Pedestals

Nota SERUM 1: Menemukan-semula dan Melestarikan SERUM

Posted in Peta SERUM by tsabri on February 20, 2011

Inside: Continued Lessons | RAP | Kuala Lumpur | 2004

SERUM: Seni Rupa Malaysia
Penggiat SERUM: artis, kurator, penulis, pengkritik, pensejarah, pendidik, pegawai, tuan punya galeri, pekerja galeri, persatuan, kelab, kolektor, dll.
Audien SERUM: peminat, pemerhati, pelajar, dll.

Salam. Ini adalah satu panggilan. Panggilan kepada sahabat-sahabat artis, para penggiat dan audien SERUM semua, untuk sama-sama meluangkan sedikit masa berfikir tentang keberadaan SERUM. Saya kira anda semua setuju yang keberadaan SERUM – perkembangan, kemajuan juga arah tujuannya berada dalam ‘kekuasaan’ kita: kitalah mencorakkan, memeriahkan dan merayakan. Kitalah yang mendabik-dada bahawa kita adalah pejuang-pejuang seni dan budaya – yang punya sumbangan pada pembinaan peradaban bangsa dan negara.

Maka seruan ini adalah suatu usaha untuk ‘menemukan-kembali’ dan ‘melestarikan’ SERUM. Kenapa ‘menemukan-kembali’? Apa sudah hilang – sudah hilangkah SERUM? Kenapa ‘melestarikan’? Apa SERUM sudah terbantut perkembangannya? Tidak punya dayakah SERUM untuk dimeriahkan lagi oleh generasi depan? Konotasi negatif boleh saja digantungkan kepada soalan-soalan yang terbit dan dapat dikembangkan dari tajuk nota ini, seperti:

  1. Artis SERUM tidak membaca; kurang minat dengan soal-soal pemikiran / falsafah / estetika; anggap soal pemikiran adalah tugasan sarjana semata lalu ambil mudah dengan kandungan dan konteks karya yang terhasil; anggapan yang berjaya itu bermakna larisnya karya dibeli kolektor;
  2. Sudah berapa lama dan ramaikah guru-guru terlatih dalam pendidikan seni dari berbagai institusi di Malaysia ini dihasilkan? Bagaimana tahap apresiasi para pelajar kita? Masyarakat kita?
  3. Sudah berapa lamakah Jabatan Pengajian Liberal seperti di Fakulti Seni Lukis & Seni Reka, UiTM (dan tentunya juga di institusi-institusi lain) diujudkan – dan sehingga-manakah subjek-subjeknya hanya menjadi subjek sandaran (supporting)? Apa betul subjek-subjeknya membebaskan minda para pelajar untuk terus menjadi kreatif?
  4. Bagaimana dengan sekian banyak kajian-kajian akademik, baik tesis, kertas seminar atau apa saja yang telah dihasilkan oleh sekian ramai kita? Nak lulus jadi sarjana atau doktor falsafah sajakah – naik pangkat gaji lumayan?
  5. Pameran-pameran kita, bermutu kah ia? Apa kurator hidangkan kepada kita?
  6. Apa yang dibeli kolektor-kolektor kita?

… soalan-soalan ini wajar diambil kira, difikirkan oleh kita semua; inilah juga persoalan yang kerap timbul apabila kita cuba membuat perbandingan dengan perkembangan seni rupa di negara-negara lain. Soalan-soalan ini seperti suatu tohmahan, memburuk atau mengejek – mungkin: namun kian tahun ia seperti berubah menjadi andaian-andaian logika – hipotesis atau soalan penyelidikan yang amat menarik untuk dijadikan sebab kenapa SERUM perlu ditemui-semula dan dilestarikan.

31 Mei 2010

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s