Off Walls Off Pedestals

Nota SERUM 4.3: Peta Dinamika Ideologi SERUM: Sifat Bentuk

Posted in Peta SERUM by tsabri on February 22, 2011

Peta Dinamika Ideologi SERUM: Sifat Bentuk

Peta Dinamika Ideologi SERUM (Nota 4) menggambarkan enam perkara yang dicambahkan dari kefahaman pembentukan Ideologi SERUM.

Di sini kita akan membicarakan perkara ketiga yang terbit dari Ideologi SERUM, iaitu Sifat Bentuk. Sifat Bentuk ini boleh difahami sebagai unsur-unsur yang mendasari keberadaan dan rupa sesuatu bentuk itu.

Saya gunakan sebuah jadual berkolum 3 dan berbaris 4/5 untuk menjelaskan Sifat Bentuk dan unsur-unsurnya. Di kolum pertama adalah Dimensi: nama sifat bentuk, kolum kedua ialah Ruang: jenis-jenis ruang di mana sesuatu bentuk itu wujud, dan terakhir kolum 3 adalah Elemen Asas: elemen asas rekaan lazim yang digunakan untuk menyatakan keberadaan sesuatu bentuk itu. Sementara barisan pada jadual tersebut adalah penerangan setiap jenis sifat bentuk mengikut ruang keberadaan dan elemen asas rekaan yang lazim.

1. Bentuk bersifat 1D: 1D di sini bukan merujuk kepada ‘sempitnya pemikiran atau persepsi’ seseorang, tapi adalah gambaran kepada bentuk yang tidak dapat dilihat, atau masih belum kelihatan. Ia berada di ruang imaginatif dan hanya dapat difahami/ditanggapi secara agakan atau gambaran yang bermain di minda/pemikiran sahaja. Di antara contoh bentuk 1D ialah idea, khayalan, ataupun mimpi.

2. Bentuk bersifat 2D: Bentuk 2D muncul di atas permukaan yang mempunyai ukuran panjang dan lebar seperti permukaan kertas atau kanvas. Sesuatu imej pada bentuk ini adalah tidak ‘real’ – ia hanyalah sebuah ilusi atau konsepsi tampak sesuatu objek di atas permukaan, yang diwujudkan melalui elemen-elemen asas rekaan seperti garisan, rupa, tonal, jalinan atau warna. Contoh bentuk 2D ialah lukisan, catan, illustrasi atau poster.

3. Bentuk bersifat 3D: Bentuk 3D adalah ‘real’. Ia wujud di ruang nyata. Kita boleh menyentuh, mengelilingi atau mengangkatnya (jika tidak berat). Antara elemen-elemen asas rekaan 3D ialah isipadu, jirim, keberatan dan fizikaliti (seperti garisan atau rupa fizikal). Contoh bentuk 3D ialah arca, objek-objek nyata atau produk-produk rekaan.

4. Bentuk bersifat 4D: Bentuk 4D adalah relatif di antara ruang nyata dan ruang maya, di mana ruang nyata agak pasif berbanding dengan ruang maya. Apa yang ada di ruang nyata hanyalah objek seperti komputer atau projektor, dan juga orang yang menjadi pengguna (users) atau audien. Sementara ruang maya didominasi oleh elemen-elemen asas rekaan yang meliputi masa, cahaya, bunyi, pergerakan dan interaktiviti. Di antara contoh bentuk 4D ialah filem, musik, karya multimedia atau jaringan Internet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s